Сега

23 януари 2010

Трябва ли да се плати за прочитане на книга, особено пък е-книга?

Интересно ми е дали в България е възможно човек да продава електронни книги. Безплатните вече се наложиха в Мрежата, обаче когато става дума да дадеш стотинки…

Ключовата дума тук е “стотинки”.

Лично аз съм убеден, че ако (примерно) Windows струва не $300, а $30, последиците от това ще са две – без да е най-богатият човек на планетата, Бил Гейтс пак ще живее изключително охолно и пиратските копия на тази програма ще са много, много по-малко, а съответно и нечистите пиратски съвести. Който не вярва, нека да сложи ръка на сърцето си (ако се срамува, може да направи това и тайно) и да си каже не би ли дал една солидна за българските стандарти, но напълно постижима сума за да си купи програма, която (да бъдем честни) прави живота ни по-лек и с която не само се забавляваме, но често пъти печелим и парички и по този начин да даде на създателите й една разумна печалба, с която да преживяват и да работят за усъвършенстването на тази програма. Сигурен съм, че с мен би се съгласил и самият Бил Гейтс, ако сметне с калкулатор колко прави $30 умножени по 100 милиона продадени копия от програмата – 1 процент да е неговата печалба, пак ще има достатъчно за мляко за децата му, гащи за съпругата му и евтино уиски за него.


Да, но (примерно) Windows е много скъпо удоволствие. При това положение, без да окуражавам или подстрекавам никого, съм склонен да приема, че хората, които дават достъп на по-бедните до тази програма, имат нещо общо с благородния разбойник Робин Худ, който краде от богатите и раздава на бедните или пък с Жан Валжан, който е пратен на каторга заради откраднат хляб.

Когато обаче някой хаква и разпространява безплатно продукт, който се продава на разумна цена, то този човек няма нищо общо с Робин Худ или Жан Валжан, а е твърде близко до Рачко Пръдлето (незапознатите с този литературен герой нека да хвърлят едно око на “Под игото” от Иван Вазов, заслужава си)…

След всичко казано до тук мисля, че е ясно защо избрах цената за четене на моите е-книги да е 1.20 лв. – това е сума по джоба на 90 процента от българите, а останалите 10 процента нека не плащат, няма да ги укоря за това.

И още нещо съществено – не си струва усилието заради левче. И най-вече – кокошкарско е.

Законен въпрос – а защо са ми на мен тези дребни лев и нещо, от които след приспадането на разни такси и комисионни ще получа около 50 стотинки? Отговорът е скучен – защото съм писател и се прехранвам като пиша. Знам, че няма да забогатея с продажбата на електронни книги, но от друга страна не това е и целта ми. Желая просто да получа някакво разумно възнаграждение за труда ми, като с получените средства си купя или яхта, или шише хубава ракия – в зависимост от постъпленията.

Горе-долу това е. Самият аз още си изяснявам нещата, следя дискусиите по тези въпроси из Мрежата и съм любопитен как ще се развият електронните неща по нашите земи. Ще ми е интересно да науча и твоето мнение за всичко това – можеш да го публикуваш като коментар или да ми го изпратиш с писмо от формата по-горе вдясно.