Сега

26 февруари 2008

За графоманите и хората

Непрекъснато чувам за някого да казват "Този е графоман". Чувал съм го за хора, които от мнозина се считат за утвърдени писатели. Чувал съм да казват, че са писатели и за мнозина, които се считат за утвърдени графоман. Объркана работа.

Лично аз трудно мога да определя някого като графоман. Почти категоричен съм само когато става дума за човек, който изключително нахалства за да му се публикуват писанията и според няколко редактори те не ставата за публикуване, като редактор в БНР периодично ме сполетяват такива хора, та ги познавам добре. Но дори и в този случай аз не мога да кажа категорично "това е графоман", ами ако е някой неразбран писател, който с много хъс преодолява пречките по пътя си (нали не вярвате, че Мадона е станала звезда само с талант и труд и без нахалство, влизане под кожата на различни ключови хора и всякакви други графомански номера?) Освен това през годините, особено като гледам как се публикуват и продават българските книги, в мен все повече се затвърждава убеждението, че тиражите не са най-важното при оценката на писателя (не че те не са важни по принцип). Склонен съм да нарека писател и човек, чиято книга е купена дори и от един непознат човек и този единствен читател я е харесал - просто писателят е писал за твърде тясна аудитория, но въпреки това е постигнал успех, някой е прочел книгата му и е изпитал удоволствие от това. Разбира се, давам краен пример, но аз лично не смея да се подигравам на нашенските тиражи от по 100-200 бройки, не е важно, че няколко милиона грамотни българи не те четат(а какво четат милионите?), важното е, че няколкостотин от тях те харесват и си им нужен.


Има един писател от Москва (историята му е описана ТУК), за когото съм чувал определението "графоман". Да, той много прилича на такъв. Аз лично обаче мисля за него твърде предпазливо, макар да ми е забавен и да не одобрявам поведението му. Кой знае, един ден името му може да гръмне по света, това може би става в този момент, и никой вече няма и да помисли да го нарече графоман.

Струва ми се, че не е съвсем редно критерият за писател да е успехът, а критерият за графоман - неуспехът. Често пъти успехът е плод на конюнктура, реклама и случайност, също както и неуспехът, безброй са случаите, когато книга е била възхвалявана, а после низвергната, както и обратното. Онзи руснак е направил своя избор, жена му го търпи и подкрепя (все още, надявам се) и планетите в неговата лична Вселена са подредени и следват своя ход.

Всъщност, има ли изобщо графомани, в популярния отрицателен смисъл на тази дума?