Сега

01 февруари 2012

Хайде по-спокойно

Голям шум, голямо пенявене покрай PIPA, SOPA, ACTA. Напомня ми за дърлянето около бездомните кучета. Левски и ЦСКА. Роми и цигани. Гейове и педерасти.

Понеже не ми останаха нерви да горя с проблемите на обществото, стремя се да седя отстрани и да гледам сеир.

Като опитен сеирджия ви казвам – както в изброените по-горе противоречия, и в обществения дебат за PIPA, SOPA, ACTA & Co и едните, и другите са педерасти, да ме прощават скъпите на сърцето ми мои приятели гейове.

При всяка обществена шумотевица основният въпрос е “Кому е изгодно?”
Факт е, че големите корпорации прибират основната част от печалбите от интелектуалните продукти, но е вярно и че без тях на днешно време не можеш да пласираш добре продукта си. Това е лошо, това унищожава класическия капитализъм, в който се кълнем, това трябва да се промени – но това е друг проблем, друга борба, сега говорим за интелектуалното пиратство.

Факт е, че сайтовете, от които сваляме пиратски печелят от реклами, да не говорим, че някои от тях искат малка сума за абонамент, тъй че да не леем едри сълзи за затварянето им.

Не зная за другите страни, но факт е, че българската държава и съответните парламент, правителство, съдебна система, полиция и т.н. са дълбоко прогнили, тъй че да не ми говорят като благородни девици.

Факт е, че българската държава и съответните й институции са такива, защото ние, българите, сме такива, тъй че да не се правим на благородни девици.

Не мога да се сетя за свинщина в човешката история, която да не е била облечена в красиви, благородни, чисти, вдъхновяващи думи. Съчини си благородна кауза, облечи я в думи, пък след това нападай Полша, гори евреите, строй военен комунизъм и разстрелвай богатите, тяхната мамица изедническа!

Едните ридаят за интелектуалната си собственост, но не казват защо доста от интелектуалните продукти са свински скъпи.

Другите ридаят за свободата на информацията, но не казват защо не плащат дори и когато интелекуалният продукт струва евтино.

“Шамар да е, аванта да е” – българска поговорка.

Друг цитат, който лично мен ме просълзи “Навремето хората се освободили и прогресът победил, защото книгите станали достъпни за всички.” Тук е изпуснато нещо много важно – достъпни, но не безплатни, та заради тази липса се просълзих.

Логично стигаме до следващия цитат – “всички са маскари”.

Аз не се чувствам достатъчно компетентен да решавам сложни обществени проблеми, но знам някои истини, ето три от тях:

1. Всяка собственост е неприкосновена, всеки труд се заплаща.
2. Пиратското сваляне и ползване на песни, филми, книги, програми, за които авторът е решил, че не са безплатни, е кражба.
3. Свинщината човешка предел няма, затова добре е да се държим един друг под око.

Вярвам само на хора, които споделят тези истини или поне първите две. А на другите много им здраве.

P.S.
Като автор и като носител на авторски права, който продава силите и таланта си както посредством монополисти, така и самостоятелно, и понеже доста съм бил краден интелектуално, аз съм много чувствителен на тема защита на авторските права. Старая се обаче да запазвам спокойствие, защото знам – силните ще са си все така силни, слабите ще са си все така слаби, където е текло, пак ще тече, където се е крало, пак ще се краде, а хартията, съответно мониторът, никога няма да се изчерви от срам. Накратко казано – справедливост в този живот няма. Което обаче не е причина да не я търсим.